Spring til indhold

Identifikation af tidlige markører, der kan forudsige skolefravær

Projektet ledes af professor Niels Bilenberg, BUP.

Skolefravær er et stigende problem, som kan være et tidligt tegn på mistrivsel blandt børn og unge. Mistrivsel og skolefravær påvirker ikke kun børns skolegang og trivsel på kort sigt, men kan også have langsigtede konsekvenser, som f.eks. dårligere akademiske resultater, lavere uddannelsesniveau og øget risiko for social isolation og psykisk mistrivsel. Skolefravær kan starte på baggrund af flere forskellige faktorer, såsom problemer hjemme i familien, psykiske eller fysiske helbredsproblemer, indlæringsvanskeligheder, eller sociale udfordringer med venner og klassekammerater. Derfor er det vigtigt at identificere tidlige tegn på mistrivsel og arbejde målrettet med at forhindre, at fraværet udvikler sig til et større problem.

 

Odense Kommune har, ligesom mange andre kommuner, oplevet et stigende skolefravær, hvilket kan have store konsekvenser for både den enkelte elev og samfundet som helhed. Skolefravær kan føre til, at børnene mister vigtige sociale og akademiske færdigheder, som er nødvendige for deres videre uddannelse og integration på arbejdsmarkedet.

 

Hvad vil vi undersøge?

Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan tidligt opståede sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige problemer kan varsle, om et barn senere vil få problemer med skolefravær. Vi vil også undersøge, hvordan kognitive vanskeligheder, som f.eks. problemer med at læse eller forstå skolemateriale, hænger sammen med fravær. Desuden ønsker vi at få indsigt i, hvordan børnene selv, deres forældre og lærerne ser på årsagerne til skolefravær, og hvad der skal til for at forebygge eller reducere fraværet. For at besvare disse spørgsmål, vil vi kombinere både kvantitative og kvalitative metoder.

Den kvantitative del vil bruge data fra OBK, som inkluderer oplysninger om børns helbred, sociale forhold og tidligere skolefravær. Vi vil analysere disse data for at finde sammenhænge mellem tidlige problemer og senere skolefravær. For den kvalitative del vil vi interviewe både børn, forældre og lærere for at få deres perspektiv på, hvad der kan hjælpe børnene til at trives og komme i skole. Vi planlægger også at afholde workshops med børnene, hvor de kan komme med ideer til, hvad der kan gøre skolegangen lettere og mere attraktiv.

 

Forventede resultater

Vi forventer, at vi vil kunne identificere specifikke sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige faktorer, som øger risikoen for skolefravær. Vi håber, at vi ved at bruge denne viden, kan udvikle konkrete anbefalinger og forebyggelsesstrategier, der kan hjælpe børn med at undgå eller minimere skolefravær, og dermed forbedre deres trivsel og fremtidige muligheder.

 

Derudover vil projektet skabe ny viden om, hvordan skolefravær kan forebygges ved at tage fat på problemer tidligt, før de udvikler sig til større udfordringer. Resultaterne af projektet vil kunne bruges til at informere kommuner og skoler om, hvilke tidlige tegn de bør være opmærksomme på, og hvilke strategier der kan implementeres for at støtte børn, der har svært ved at møde op i skolen. Projektet kan også give forældre og lærere redskaber til at forstå, hvad der ligger bag et barns fravær og hvordan man bedst støtter dem i at vende tilbage til skolelivet.

 

På lang sigt vil vi håbe, at vores forskning vil kunne hjælpe med at udvikle mere effektive måder at forhindre skolefravær på og dermed forbedre børns chancer for en bedre fremtid, både socialt og akademisk.

 

Projektet er kun begyndelsen på en større indsats for at reducere skolefravær og forbedre børns trivsel. Hvis vi kan identificere de tidlige markører og udvikle effektive forebyggelsesstrategier, kan vi hjælpe mange børn med at få en bedre skolegang og dermed øge deres chancer for en succesfuld fremtid. På sigt håber vi, at vores forskning kan danne grundlag for nationale anbefalinger og politiske tiltag, som kan hjælpe hele Danmark med at tage fat på problemet med skolefravær.

 

 

Projektet er støttet af Odense Kommune, Børne- og Ungdomspsykiatrien i Region Syddanmark og Syddansk Universitet, og er godkendt af den regionale Videnskabsetiske Komite.

 

Øvrige samarbejdspartnere: Jane Clemmesen, Forskningsleder for H.C. Andersen Børne- og Ungehospitalets forskningsafsnit, Henriette Boye, Projektchef for Odense Børnekohorte, Rikke Wesselhöef lektor i BUP, Kristian Fahnøe Munksgaard Udviklingschef for Familie og Forebyggelsesafdelingen Børn- og Ungeforvaltningen Odense Kommune.

 

Post doc.'s: Nazanin Azarinejad Mohammadi, Rikke Kristensen og Stine Lundstrøm Kamionka.